Sponsoreret indlægAlle som i dag har en computer og en af de nyeste smartphones med flere features end de første computere, vi gamle havde derhjemme, kender til skyen, der hvor billeder og alt det, som vi henter af dokumenter med mere, bliver gemt.Der er også en cloud til både de store og små firmaer, og det er noget, som de fleste benytter sig af i dag, for det er en hurtig og let måde at beskytte sine oplysninger på og sikre både kunder og medarbejderes vigtige personlige oplysninger.
Der er pros og cons
Der er fordele og ulemper, lige meget om du vælger private cloud, eller du vælger public cloud. Det, som er vigtigst, er, at når du bruger public cloud, så er du tvunget til at have cloud backup, for dem, du deler cloud med, kan blive angrebet, og det kommer så til at gå ud over dig og det, som du og dit firma har liggende i clouden.Cloud sikkerhed er vigtig, og er du et lille firma, så kan det være noget af det, som er svært og koste meget, og desværre et sted, hvor du kan være nødt til at gå på kompromis og dele.Når du har private cloud, så er du mere sikker, for du deler ikke din såkaldte sky med andre. Det er din cloud, og det, som du ligger på den, er sikret – med mindre der er nogen, som går specifikt efter dig, og det er der næppe nogen, som kan gardere sig helt imod.Private cloud har selvfølgelig sine fordele. Du kan selv sørge for alt, og sikkerheden er væsentlig større, da du ikke skal til at dele med alle andre. Det er vigtigt for både dig og dine kunder, men du skal have en omsætning af en vis størrelse, for det er en bekostelig affære at have private cloud. Faktisk så er det en del dyrere, end de fleste tror, men sikkerheden for dig og dine kunders oplysninger er vigtige og skal beskyttes så godt som muligt.
En fælles platform
Om det er den ene eller den anden løsning med en cloud, du vælger, er et valg du selv må træffe. Det er bare vigtigt at gøre det på et oplyst grundlag.For ikke kun er det et rigtig godt sted til alle oplysninger i en virksomhed, det er også en god sikkerhed for, at alle oplysningerne altid er til stede. Det er altid fornuftigt at sikre med cloud backup, for på den måde vil intet eller i hvert fald meget lidt gå tabt, skulle der ske noget. Det kan være alt fra kundekartoteker, aftaler, ordrebøger, know-how til meget andet, du er sikker på aldrig forsvinder, hvilket kan sikre meget i en virksomhed.Men det at komme i skyen kan mere end det. Det kan være en fælles platform for alle medarbejdere, hvor den nødvendige viden er til stede på alle platforme. Det er viden om procedure, praksis i forskellige sagstyper, vejledninger til maskiner, arbejdsopgaver for dagen og på sigt, mødereferater, eller hvad der ellers konkret er brug for.Alle kan nemt finde de oplysninger, de skal bruge for at kunne udføre deres arbejde, og det giver det bedste grundlag for at vidensdele med alle. Det kræver disciplin og logistik, og det kræver, at alle kan få de nødvendige læseadgang, mens det kun er de få, der kan ændre i det, der ligger frit tilgængeligt. For selv med den bedste og mest moderne teknologi er det nødvendigt at huske på den menneskelige faktor.
Find en god udbyder
Fremtiden er her allerede, og det får flere og flere til at vælge en løsning med en sky, der kan klare det praktiske og gemme alle oplysninger sikkert for dig.Heldigvis er der mange IT-firmaer, der arbejder med at sikre oplysninger og sætte den bedste løsning op for alle andre typer af virksomheder. Det gælder også din virksomhed, hvor du kan få en skræddersyet løsning, der passer til virksomhedens størrelse, opgavetyper og ekspansionspotentiale. Med en løsning, der passer til dig og dine behov, vil du nemlig opleve, at du kan bruge skyen til dens fulde potentiale, for skyer er ikke længere kun noget, der bringer regn med sig, det er fremtidens elektroniske opbevaring.